چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد با اجرای کلان‌پروژه «خط عابر _خط زندگی»

  • کد خبر: ۱۱۴۸۳۹
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد با اجرای کلان‌پروژه «خط عابر _خط زندگی»
معاون شهردار مشهد: ایستادن پشت خط عابر پیاده در تقاطع‌ها به فرهنگ رانندگی مشهدی‌ها تبدیل شده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از سال ۱۳۹۹ که کلان پروژه رعایت حق تقدم در مشهد عملیاتی شد شاید کمتر کسی گمان می‌کرد این پروژه فرهنگی و عمرانی این چنین نتیجه بخش باشد، اما در یک اقدام بزرگ و هماهنگ از سوی حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و پلیس راهور مشهد امروز شاهد اجرا شدن پنج فاز از این کلان پروژه با عنوان «خط عابر-خط زندگی» هستیم و حالا با اصلاح معابر و آگاهی بخشی در این حوزه بسیاری از رانندگان مشهدی در چهارراه‌های شهرتمام قد پشت خطوط عابر پیاده به انتظار سبز شدن چراغ منتظر می‌مانند؛ موضوعی که در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی خوب در زمینه رانندگی در شهر مشهد است.

به گونه‌ای که دیگر شهر‌های کشورنیز این اقدام را الگوی فعالیت‌های فرهنگ شهروندی خود قرار داده اند و حتی برخی از شهر‌ها در حال اجرای طرح‌هایی مشابه کلان پروژه رعایت حق تقدم مشهد در شهرهایشان هستند.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، اظهار کرد: در این پنج فاز ۱۴۳ غرفه و ایستگاه فرهنگی در حوزه رعایت حق تقدم عابر پیاده در مناطق مختلف شهر مشهد برپا شده است.

انتقال پیام به ۷۶۰ هزار مخاطب

حسین باغ گلی با بیان اینکه در مدت اجرای پنج فاز از پروژه حق تقدم هفتصد سفیر با مدیریت شهری همکاری کرده اند، افزود: این افراد بنا به دغدغه‌های خود در راستای آگاهی بخشی به مردم با ما همکاری داشته اند و در این مسیر ۴ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای سفیر‌ها انجام شده است و آن‌ها بیش از ۳ هزار ساعت فعالیت میدانی انجام داده اند. وی تأکید کرد: در فاز‌های اجرایی شده در کلان پروژه حق تقدم توانسته ایم برای ۷۶۰ هزار نفر مخاطب خود انتقال پیام داشته باشیم.

تابلو‌های تذکری در چهار راه‌های مهم

باغ گلی با بیان اینکه در پنج فاز گذشته تابلو‌های تذکر به رانندگان در همه چهارراه‌های مهم شهر نصب شده است، گفت: همچنین در تقاطع‌های دارای دوربین سعی شده است دوربین‌های پلاک خوان برای خودرو‌هایی که روی خط عابر پیاده توقف می‌کنند، تنظیم شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون اقدامات زیرساختی در همه تقاطع‌های اصلی شهر در جریان اجرای کلان پروژه حق تقدم انجام شده است، ادامه داد: تاکنون اقدامات زیرساختی و فیزیکی در حدود ۴۷ تقاطع اصلی مشهد انجام شده و حتی در برخیتقاطع‌های مهم عملیات اجرایی در چند فاز به انجام رسیده است.

گام ششم پروژه با مدل جدید

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اجرای گام ششم این کلان پروژه با روشی جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در پنج فاز گذشته حساس سازی مردم نسبت به رعایت حق تقدم عابر پیاده در تقاطع‌ها انجام شده است وامسال در گام ششم پروژه علاوه بر اینکه تثبیت این موضوع را خواهیم داشت برای طول معابر و مسیر‌های بین تقاطع‌ها نیز اقدامات آگاهی بخشی به رانندگان و اصلاح زیرساخت‌های خطوط عابر پیاده در طول مسیر را اجرایی می‌کنیم.

کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد

وی در پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن ۵ گام از کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده چه اتفاق فرهنگی‌ای در این راستا افتاده است، گفت: بخشی از اثرات این فرهنگ سازی را می‌توان در آمار‌های تصادفات شهری مشاهده کرد. اکنون خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد فوتی‌های عابران پیاده در مشهد کاهش یافته و به کمتر از ۱۰ نفر در سال رسیده است. همچنین آمار‌های مصدومان در تصادفات عابران پیاده در مشهد نیز از ۸ هزارو ۵۰۰ نفر مصدوم تا پیش از سال ۹۹ به ۷ هزارو ۶۰۰ مصدوم پس از اجرای این طرح در یک سال رسیده است.

ارومیه و کرج، الگوگیر از طرح «خط عابر-خط زندگی»

باغگلی به تغییر رفتار رانندگان مشهد پس از اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از رانندگان سعی می‌کنند پشت خطوط عابر پیاده چهارراه توقف داشته باشند. این اتفاقات مثبت در فرهنگ سازی رانندگی باعث شده است مشابه این پروژه تحت عنوان «خط عابر-خط زندگی» در شهر‌های کرج و ارومیه اجرایی شود و با دیگر کلان شهر‌ها نیز در حال مذاکره هستیم تا این پروژه را در شهر‌های خود اجرایی کنند تا موضوع حق تقدم عابران پیاده به فرهنگ مثبت رانندگی در کشور تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->